$ Hrek : Hiphop: Harlem utcitl a New York-i Egyetemig |
Hiphop: Harlem utcitl a New York-i Egyetemig
2006.03.27. 14:44
Mike C
A vetern 42 ves rapper, Mike C mg vissza tudja idzni azokat az idket, amikor az utcai vilgts elektromos vezetkeit csapoltk a srcokkal, hogy ramot kertsenek Harlem utcai hiphop partijaihoz.
Mike most a vrosnak dolgozik, tristkat kalauzol az gynevezett „Hip-hop ttri Kirnduls” keretn bell, ahol rintik a mfaj valamennyi nevezetes helysznt, trtnetileg fontos llomst. Annak a mfajnak, mely mra olyannyira mainstream s elfogadott, hogy kln helye van a Smithonian’s Amerikai Trtneti Mzeumban.
„Csak egy utcasarokra volt szksged meg egy pr lemezjtszra.” –mondja Mike C, mikzben angol, japn s nmet tristknak mutogatja a Graffiti Hall Of Fame sznes falt egy harlemi kzpiskolban.
„Ha megnzed a korai raplemezeket, nem szlnak msrl csak a partihangulatrl.” –magyarzza tovbb hogyan kerlt maga kapcsolatba a hip-hop zenvel, a zenei zlettel egy olyan korban, mikor a csaldok mg sszejveteleket tartottak a parkban s az eladk szinte morzskat kerestek a mai pnzekhez kpest.
Mike C, polgri nevn Michael Kevin Clee nem ms, mint a Fearless Four nev banda tagja, annak a hiphop csapatnak, amit a zenei trtnelem sorn els zben szerzdtetett nagy kiadvllalat. Legnagyobb slgerk, a Rockin’ It 1981-bl val.
Mike 42 vesen mg mindig elkapja a mikrofont szombat estnknt Bronxban, rappelsi stlusa a hamistatlan old schoolt kpviseli abbl a korszakbl, amikor a hiphop sz hallatn nem a millird dollros mdia business jutott elszr az ember eszbe, nem az jabbnl jabb mrkk, mozifilmek s lomautk, hanem egyszeren az letrzst kpvisel zene.
Az olyan nevek, mint Jay-Z, Eminem vagy Snoop Dogg mindenki ltal jl ismert, idtll nevek, eldjeikkel egytt az amerikai kultra olyan szerves rszv tettk a hiphopot, hogy a New York University az elmlt nhny vben kln kurzust knl megismersre.
Nem knny!
Ahogy a hiphopban rejl lehetsgek egyre nttek az elmlt vtizedekben, egyre tbben s tbben prblnak szerencst a mfajban, de sokuknak valdi szenveds s kemny munka, az esetleges sikerig vezet t.
A 27 ves Tawayne Anderson, aki kt gyermek desapja L.A. nven nyomul a szakmban. Ht CD-t ksztett az elmlt vben s most fejezte be 20,000 dollros kltsgvets videjt az Ain’t Easy cm dalhoz, mely ppen a rapszakmban val kemny boldogulsrl szl.
„Egy nagy szerzdsre vgyom, mert megrdemlem” –szl a dal szvege. „Ki mst ismertek, aki mg megrdemli? Nem tudjtok milyen kemnyen dolgozok…posztereken, cipkn s plkon akarom vgre ltni az arcom.” –folytatdik a szveg.
L.A., aki elmondsa szerint az osztly bohca volt a gimiben, 17 vesen ismerte meg felesgt, nem sokkal anyja halla utn. „A btyjmat lecsuktk, gyhogy frfiv kellett vlnom.” –mondja.
Voltak rendes polgri llsai, de tulajdonkppen tzenves kora ta rappelt, egy vvel ezeltt pedig tmogatra lelt a csald bartja, Eugene Henderson szemlyben, aki nem, ms, mint egy nyugdjas egszsggyi dolgoz s zensz.
Henderson egsz letben a zenei zletbe vgydott, kapva az alkalmon, megalaptotta sajt kiadjt H-Town Records nven s minden megtakartott pnzt a legjabb high-tech stdiberendezsre fordtotta, amit L.A. Long Island-i hzba vitetett.
„Amikor az emberek meghalljk a rap kifejezst rgtn a vrengzs jut eszkbe, de ez nem n vagyok” –vallja L.A. hozztve, hogy maga nem hasznl nyomdafestket nem tr szavakat a nk jellemzsre, nem beszl drogokrl s erszakrl.
„Sokan szeretnek az effajta dolgokrl szvegelni, mert ez nagyobbnak lttatja ket, mint amilyenek valjban. Ugyanakkor a rdik nem fogjk lejtszani az ilyen dalokat.”
Az H-Town Records 7,500 darabot kszttetett L.A. mind a ht lemezbl 40 centes CD-nknti kltsgen. A korongok mindegyike ingyen, promcis cllal lett sztkldve rdik s lemezlovasok szmra, akik Houston, illetve Atlanta krzeteiben jtszk azokat.
„Emlkszem, mikor az els CD-t kezdtk terteni, ingyen osztogattuk az embereknek, gy reztem, mintha a fogamat hznk.” –emlkszik vissza Anderson.
Henderson stratgija az volt, hogy L.A. szmra a lehet legtbb megjelensi, hrdetsi lehetsget biztostsa, rvegye a TV-ket, hogy jtszk a videjt, ezltal belkje t a kztudatba. Tervei szerint nyrra valsznleg sikerl a lemezboltokba juttatni az egyik anyagot.
L.A. mindemellett tisztban van vele, hogy rajta kvl tbbezer feltrekv tehetsg jr hasonl ton.
Iowa-tl Koreig!
Br a hiphop fekete mfajnak indult, nem lehet tbb rstni, hogy kizrlag a feketk jtszk, annak ellenre, hogy az L.A. –hez hasonl afro-amerikai fiatalok sajt kivltsguknak tartjk.
Egy hip-hop trtnelem csoportban a New York-i Egyetemen, ahol a fehr dikok jval fellmljk szmban a feketket, Matt Bar a kezdetektl a kurzus tagja. Bar egy 24 ves zsid, magt folk-rappernek tart Iowa City-bl szrmaz fiatal, aki dalaiban sajt npzenjt tvzi a rap ritmusaival.
„Az emberek gy tesznek, mintha ez valami lenne, pedig ez semmi. Csak dobok egy kis szveget, s mris vitatkoznak velem: rappel, teht fekete akar lenni.” –szvegel Bar, mikzben egy msik dik adja a ritmust.
Az egyik ksbbi rn az egyik breaktncos, Quick Step rgtnztt „android rutint” mutat be a csoportnak.
A dikokat egyttal sztnzik arra is, hogy az utcn ismerkedjenek a hiphoppal, ennek egyik rsze a Mike C fle „HipHop ttri Kirnduls”, melyen val rszvtelrt extra kreditek jrnak.
Sammy Kim, a 20 ves koreai dik nagy tapsot kap, mikzben a vrosnz buszon anyanyelvn kezd rappelni. „Taln nem rtettk, amit mondott, de baromi jl hangzott. Ez a hip-hop! –dicsri Mike C a hallgatt.
|